Go back

Jaaroverzicht 2012

HET JAAR VAN DE BEVESTIGING

Het jaar waarin vele ogen op Waasland-Beveren waren gericht. Een jaar waarin zou blijken of onze club dat extraatje had om de promotie te maken en te tonen dat er echt toekomst in de Freethiel zit. Aan toevalstreffers doen we niet mee. De sterkste ploeg hebben/hadden we niet, wel eentje met spirit en de wil om ervoor te gaan. Met een resem nieuwe spelers, enkele kernspelers van het seizoen 2011-2012 & een oude en een nieuwe coach coach ging W-B voor het 2de jaar op rij op zoek naar de promotie en vond die ook. De stap naar en in de Jupiler Pro League typeert 2012.

Januari 2012, Nieuwe Gezichten

Waasland-Beveren zag een paar spelers vertrekken tijdens de winterstop (Tamsin, Verhoeven, Van Minnebruggen) maar moest geen enkele echte basisspeler vaarwel zeggen. De ploeg strikte echter wel een echte topnaam: Jurgen Cavens. Een paar weken later zou hij herenigd worden met zijn spitsbroeder waarmee hij 3 jaar geleden het koningskoppel mee vormde in 2de klasse: Tomasz Radzinski. Met deze 2 nieuwe namen maakt Waasland-Beveren een zeer duidelijk statement: we willen naar eerste klasse. In de eerste wedstrijd voor Cavens, op Brussels, geeft hij onmiddellijk 2 assists en zo een grote bijdrage aan de overwinning (1-2). Een week later zegt hij vriendelijk “hallo” tegen de Freethiel met 2 doelpunten tegen Borinage (3-2). Cavens biedt onmiddellijk een grote meerwaarde aan de ploeg en doet W-B beter voetballen. Met 13/21 begint Waasland-Beveren redelijk aan de terugronde, toppers op Charleroi en Eupen gaan verloren (1-0, 2-1). W-B nestelt zich steevast in de bovenste regionen van het klassement, maar de titel lijkt na de verloren toppers iets te hoog gegrepen.

Februari 2012, Opmars

Waasland-Beveren deed een goede zaak in het klassement. Door de winst in eigen huis tegen Visé (2-0) kwam het samen met Oostende op de vierde stek te staan. De opmars lijkt ingezet en WB gaat ervoor!

Ook de supporters vechten mee met de ploeg. Onze supportersclubs leggen de handen in elkaar en richten een supportersfederatie op. Een overkoepelend orgaan dat mee de communicatie tussen de club en haar supporters wil verbeteren. Ook werken zij ideeën uit, die dan voorgelegd worden aan het management!

Maart 2012, Hoe Een Bosuil Te Doen Zwijgen en Canadees Geweld

Het koningskoppel Cavens-Radzinski draait op volle toeren wanneer W-B naar de Bosuil afzakt voor de beladen wedstrijd tegen Antwerp. Radzinski toont dat hij nog steeds niets van zijn snelheid verloren is wanneer hij na 3 minuten een terugkopbal onderschept en prompt de 0-1 scoort. Op het halfuur scoort maatje Cavens de 0-2. W-B speelt de wedstrijd rustig uit en boekt een zeer knappe overwinning.
Thuis tegen het zwalpende Dender EH krijgt Radzinski voor het eerst de thuissupporters aan het feest. Hij neemt 2 doelpunten in een 3-1 overwinning voor zijn rekening en is de hele wedstrijd lang een gesel voor de defensie van Dender. Sinds de nederlaag tegen Eupen (17/02/2012) haalt W-B 9/9. Later zou dit 18/21 worden. De enige nederlaag in deze knappe reeks valt te noteren in Tubize (1-0), waar Cavens in de slotfase een strafschop mist. Jammer genoeg is het juist deze nederlaag die de laatste titelhoop wegneemt. Eupen zal als laatste afvallen in de titelrace, maar uiteindelijk blijkt Charleroi te sterk voor de divisie. Zij zullen zich op 3 speeldagen van het einde verzekeren van de titel door dom puntenverlies van Eupen bij rode lantaarn Wetteren. Waasland-Beveren strijdt nog volop voor winst in de derde periode, het kan ook in de eindronde raken als het Oostende en Boussu Dour (zeer sterk in 3de periode) afhoudt.

April 2012, Eindrondeticket en een 2de eindplaats

Thuis tegen Lommel (een inhaalwedstrijd) slaat W-B genadeloos toe: 5-0. Het is maar één van de doelpuntfestijnen die de spelers de supporters afgelopen weken hebben gegeven: ook in Roeselare (2-4) en thuis tegen Tienen (4-0) was W-B bijzonder goed bij schot. Op 2 speeldagen van het einde kunnen onze jongens dan ook de deelname aan de eindronde veilig stellen tegen Oostende. Snelders opent knap de score door goed en snel te reageren; net voor rust kopt Doumbia de 2-0 binnen. De volgende weken zou de knikker van Doumbia meermaals goed van pas komen. Een week na de zekerheid van deelname aan de eindronde speelt W-B opnieuw de derby tegen Sint-Niklaas. Ongeïnspireerd voetbal leidt tot het weggeven van de zege in de slotfase: 1-1. W-B zakt van plaats 2 naar plaats 4.

Waasland-Beveren geeft zijn deelname aan de eindronde nog wat meer kleur: op de laatste speeldag gaat het winnen bij Heist met 1-2 dankzij een fraai doelpunt van Kielo-Lezi. Dankzij deze overwinning en puntenverlies van concurrenten eindigt W-B knap 2de in de eindklassering en wint het de 3de periodetitel. De nacompetitie kan beginnen. Tegenstanders zijn Eupen (winnaar 1ste periode), Oostende (hoogst geklasseerde club zonder periodetitel) & Westerlo (15de uit 1ste klasse).

Mei 2012, Onverwacht & Onverhoopt, een grote stap en anderhalf been om dan thuis te komen

Waasland-Beveren begon verschroeiend aan de eindronde. Thuis tegen KV Oostende kopte Kassim Doumbia voor de rust 2 ballen staalhard binnen. Net na de rust en net voor affluiten scoorde Onana. Oostende werd met 4-1 terug naar de kust gestuurd. Wat volgde was de uitwedstrijd tegen topfavoriet Westerlo. Zij begonnen verrassend met een nederlaag aan de eindronde en stonden voor eigen volk dus zwaar onder druk.

Wat de supporters voorgeschoteld kregen was een partij vol kansen aan beide kanten. De beste pogingen kwamen echter van de bezoekers, en vlak voor rust omspeelde Onana de doelman en scoorde 0-1. Na de rust probeerde W-B met man en macht stand te houden, maar na een licht toegekende penalty scoorde Farssi 1-1. Tien minuten voor tijd waren de talrijk meegereisde supporters het delirium nabij: Joachim Van Damme haalde van op grofweg 25 meter verschroeiend uit: 1-2. Een uppercut voor Westerlo dat met 0/6 aan de rand van de afgrond staat, een geweldige prestatie voor W-B dat met 6/6 richting Eupen trekt. Eupen haalde in zijn eerste twee duels… 6/6.

De tot nu toe belangrijkste wedstrijd van het seizoen. Beide teams staan met 6/6 oog in oog aan de Kehrweg. Eupen moet thuis voor de overwinning gaan, W-B kan op een punt speculeren.

Maar dat doet het niet. W-B legt Eupen een verschroeiend tempo op: Doumbia ziet 2 pogingen van de lijn gehaald.

Maar na 20 minuten kantelt de wedstrijd. Clepkens verkijkt zich op een voorzet, miscommunicatie zorgt ervoor dat Espinal de 1-0 scoort. Waasland-Beveren ziet tot aan de rust sterretjes, maar het blijft 1-0. Na de rust komen op korte tijd Radzinski, Seoudi & Da Silva in de ploeg. En dan kantelt de partij weer.

Na 71 minuten brengt Cavens W-B langszij: hij schuift de 1-1 binnen. De kansen blijven komen, maar W-B scoort niet. Pas in de absolute slotfase (minuut 86) legt Seoudi de bal terug tot bij weer Cavens: hij knalt W-B naar 9/9. Eupen kan niet meer reageren na de 1-2.

Met nog 3 wedstrijden te spelen heeft W-B nu 3 punten voorsprong op Eupen; 6 op Westerlo. De volgende wedstrijd, thuis tegen Eupen, is immens belangrijk. Bij winst kan Waasland-Beveren 1ste klasse al ruiken. Bij verlies valt alles weer samen…

Voor de 4de keer dit seizoen treffen W-B en Eupen elkaar. Het vierde treffen zal ook het belangrijkste worden. Overal wordt er druk gespeculeerd, de stress is bij iedereen duidelijk voelbaar: vanavond moet het gebeuren. Ook al kan W-Beveren de promotie vanavond nog niet veilig stellen; bij winst zou Eupen op 6 punten gezet worden met nog 2 wedstrijden te gaan. Een bijna onmogelijke opdracht voor Eupen in dat geval. Maar dan moet er wel gewonnen worden…

De wedstrijd lijdt duidelijk onder de stress, de eerste goede kans is voor de bezoekers. Clepkens gaat echter goed plat. Wat later duikt Cavens alleen op voor de doelman, maar ook hij krijgt de bal er niet in.

Even later is het wel raak: een vlijmscherpe counter komt uit bij Cavens, die perfect teruglegt tot bij Onana: 1-0. De Freethiel ontploft. Een paar minuten later krijgt Saglik dé kans op 1-1, maar hij tikt de bal te ver van de voet.  Ook in de 2de helft gaat Eupen nadrukkelijk op zoek naar de gelijkmaker, maar Clepkens en Diallo (op de lijn) voorkomen het tegendoelpunt. In de slotfase komt W-B weer opzetten, Da Silva trapt de talrijk opgekomen supporters in de 84ste minuut de zevende hemel in. Hij scoort de 2-0 en beslist de wedstrijd. Bijna 8.000 supporters gaan uit de bol. De volgende speeldag zal Waasland-Beveren op KV Oostende strijden voor promotie. 1 puntje uit de resterende 2 duels is genoeg om de stap naar 1ste klasse te zetten. Datgene waar iedereen op Beveren al 5 jaar naar snakt.

D-day! Waasland-Beveren kan zich verzekeren van de winst in de eindronde en de promotie verzekeren naar de Eerste Klasse. Waasland-Beveren moet 1 puntje pakken of hopen dat Eupen niet wint bij Westerlo.

Meer dan 3.000 supporters maken de verplaatsing richting de kust. Oostende kleurt volledig geel & blauw, de sfeer is fantastisch. Deze wordt nog ietwat beter wanneer Onana na 11 minuten de 0-1 scoort. W-B neemt onmiddellijk het heft in handen. Na een kwartier spelen staat Eupen in Westerlo tevens 0-1 voor.

Na de rust laat W-B Oostende wat komen, het spel raakt besmet door de stress. Oostende heeft de gelijkmaker een aantal keer aan de voet, en deze komt er ook na 63 minuten. Luissint scoort van dichtbij 1-1. Wat later sijpelt het nieuws binnen dat ook Westerlo gelijkgemaakt heeft tegen Eupen (1-1).

Het blijft bibberen tot de laatste seconden, maar na het verlossende laatste fluitsignaal kan een groots feest losbarsten. Het veld wordt bestormd, de spelers (letterlijk) op handen gedragen. Overal spuit bier & champagne door de lucht, de fans zijn door het dolle heen. Later zet het feest zich verder op de markt in Beveren waar alle spelers & staf gehuldigd worden. Het bier is gratis & de opkomst is enorm. Een grootse feestnacht kan ingezet worden. Volgend seizoen speelt  er weer een eersteklasser op de Freethiel. In de thuiswedstrijd tegen Westerlo kan 2de klasse uitgezwaaid worden. Volgend seizoen kan er uitgekeken worden naar thuiswedstrijden tegen Anderlecht, Club Brugge, KRC Genk, Standard, AA Gent & KSC Lokeren. Feest op de markt in Beveren.

Juni 2012, Nihile voorbereiding

Terwijl andere clubs al even aan de voorbereiding zijn begonnen in de Jupiler Pro League, moet Waasland-Beveren nog beginnen. De club krijgt een goeie maand om zich aan te passen aan de regels en verwachtingen, die bij een eerste klasse ploeg horen. Geen enkele cel binnen de club rust op lauweren. Op sportief vlak werden spelers bedankt en werden er veel verwelkomd. Qua infrastructuur moet de club uitbreiden. Er wordt veldverwarming gelegd, Business Club wordt uitgebreid, perstzaal en perstribune krijgen een nieuwe kleedje enz. De weken vliegen voorbij!

Op 25 juni ging de eerste training van start. Onder grote belangstelling van onze supporters kon een eerste keer kennis gemaakt worden met nieuwe spelers Gertjan Martens, Alain Pierre Mendy, Siebe Blondelle, Colin Coosemans, Ndabashinze Dugary, Daniel Cruz, Franco Zennaro en Cédric D’Ulivo.

Juli 2012, Op weg naar eerste

De laatste kleine maand werd ingezet. Terwijl de spelers een hele reeks oefenwedstrijden tegen ploegen als FR Otelul Galati, Zulte Waregem, Melsele, Sintr-Truiden, Hamme… afwerken en op oefenstage naar Nederland trekken, ondergaat ons geliefde Freethielstadion een heuse metamorfose. Maar aan alle werken komt stilaan een einde en de afwerking alsook de start van ons eerste seizoen in de Jupiler Pro League is in zicht. De spanning stijgt. Op 22 juli kunnen de supporters voor de eerste keer de nieuwe spelers van dichtbij zien op onze fandag. Mooi weer in combinatie met een animatierijk programma was het een geslaagde namiddag. De week nadien was het zover. Op 28 juli 2012 speelde WB haar eerste match in eerste nationale. Op dat moment bestaat onze kern uit Michael Clepkens, Colin Coosemans, Sam Vermeylen, Siebe Blondelle, Kristof Lardenoit, Kassim Doumbia, Roel Van Hemert, Karim Belhocine, Augusto Da Silva, Ndabashinze Dugary, Benoît Ladrière, Kristof Snelders, Rachid Farssi, Mike De Silva, Jonathan Rowell, Mickael Seoudi, Jurgen Cavens, Daniel Cruz, Franco Zennaro, Bas Sibum en Vito Plut. We mochten meteen aanvangen in het indrukwekkende Jan Breydelstadion bij Club Brugge. Waasland-Beveren verloor haar eerste wedstrijd met 3-1, maar mocht waardig ten onder gaan onder toeziend oog van 23 000 supporters. Met een moeilijk start in de eerste helft, maakte WB veel goed na de rust. Een moedige ploeg, die toch op bepaalde posities aan mankracht ontbrak en waar zeker nog versterking moest worden bijgehaald.

Augustus 2012, Complete ploeg op de Freethiel

In augustus heeft WB een zwaar programma voor de boeg: KV Mechelen, Standard (play-off 1 kandiaat), AA Gent (play-off 1 kandidaat) en KV Kortrijk (vorig seizoen tweede in de Beker). Een eerste punt neemt onze ploeg thuis tegen KV Mechelen. Trainer Dirk Geeraerd zag een goed georganiseerde ploeg KVM in bedwang houden. Er werd niet gescoord, maar de ploeg creëerde kansen. Dat stemde onze supporters tevreden. Volgende twee wedstrijden werd er verloren. WB kon geen punten pakken en zakte in het klassement. Standard – WB eindigde op 3-1, WB – AA Gent werd 0-2 en KV Kortrijk – WB 2-1. Waasland-Beveren staat eind augustus op een gedeelde laatste plaats met Cercle Brugge en beseft dat het geen gemakkelijk seizoen wordt! Versterkingen die nog in huis worden gehaald, luisteren naar de namen Gal Shish, Mohammad Ghadir, Barak Badash en Christophe Lepoint. De ploeg was compleet, maar misschien iets te compleet. Manager Dirk Poppe moest een zware beslissing nemen. Omdat de spelerskern te groot was en niet iedereen dezelfde speelkansen zou krijgen, werd aan Alain Mendy, Roel Van Hemert, Sébastien Didier, Gertjan Martens, Mike De Silva en Steven Cohen gevraagd om op zoek te gaan naar een andere ploeg. Uiteindelijk zijn Didier en Alain gebleven. Ook Kristof Snelders nam afscheid van de ploeg. Hij kreeg ook meer speelkansen bij Capellen.

Naast de oprichting van een supportersfederatie werd er ook een nieuwe supportersclub ’t Vermoeden en een heuse sfeergroep ‘Blok E’ opgericht. Beide hebben zich ook meteen aangesloten bij de federatie!

September 2012,Eerste driepunter

Waasland-Beveren wint haar eerste thuiswedstrijd in de Jupiler Pro League. Geen onbelangrijke! WB moest het opnemen tegen rechtstreekse degradatiekandidaat Cercle Brugge. Twee mooie doelpunten van Badash en Ladrière zorgden voor de 2-0 op de Freethiel. Een verdiende en deugdoende overwinning, die voor vertrouwen zorgde voor volgende wedstrijd, op Genk. Na een fantastische eerste helft met enkele mooie kansen, was het na de rust iets minder. Met een 1-1 stand werd het in de laatste minuten nog enorm spannend en moest onze doelman Clepkens enkele superreddingen uit zijn handschoenen toveren. Toen het eindsignaal viel, was iedereen meer dan opgelucht en blij met het eerste punt buitenshuis. Ook de daaropvolgende wedstrijd tegen Lierse eindigde op een gelijkspel. Na een felbevochten duel met mooie kansen voor WB werd de eindstand 1-1. WB trok de week nadien naar OH Leuven. De promovendus van vorig seizoen won de wedstrijd met zware 5-2 cijfers. Een saaie match was het niet. WB speelde een goeie partij, maar gaf te veel doelpunten weg. Een maand, die iets meer punten opleverde, maar niet genoeg!

Oktober 2012, Een omcirkelde match

WB heeft het moeilijk. De spelers willen wel, maar het lukt net niet! WB-Bergen eindigt op een 2-2 gelijkspel. Anderlecht zet Waasland-Beveren opzij met 2-0. De club moest iets doen. Terwijl er bij andere clubs sprake is van trainersontslagen, gaat ons bestuur een andere richting uit. Ervaren rot in de voetbalwereld, Wesley Sonck, maakt zijn intrede bij de club. Als transfervrije speler, ex-speler van Club Brugge, Lierse en KRC Genk wil hij WB mee het behoud helpen verzekeren. Zijn eerste match was op Zulte Waregem. We verloren daar opnieuw met 2-0. Opnieuw redelijk wat kansen, maar als die niet kunnen worden omgezet in punten…

Een bewogen maand met een spannend einde. Een match die bij alle supporters omcirkeld in de agenda stond: Lokeren – Waasland-Beveren. We trokken strijdlustig naar het Daknam-stadion. Met een saaie eerste helft, konden we de tweede helft iets boeiender tegemoet. Zowel Coosemans als Copa werden op de proef gesteld.  Eén verschil, Coosemans moest zich tweemaal omdraaien. Door een slechte afwerking van WB wint Lokeren de wedstrijd met 0-2.

November 2012, Nieuwe maand, nieuwe kansen

We zitten aan speeldag 14. De heenronde loopt op zijn einde en WB is naarstig op zoek naar drie punten. Met een beetje geluk kregen we die op Beerschot. Na 3 minuten te hebben gespeeld, scoort Jurgen Cavens de 0-1. Toch had Beerschot meer balbezit en legden ze veel druk. Na de rust maakt Beerschot de gelijkmaker, maar WB zette door! Lepoint kan met een mooie stiftter de winning goal maken. Door verlies van de rechtstreekse concurrenten doet WB een goeie zaak. Waar we op Beerschot minder speelden, maar geluk hadden, was er van geluk geen sprake thuis tegen Charleroi. Vooral op basis van een tweede helft verdiende WB een doelpunt. Een ploeg met vuur, maar drie punten nemen lukt niet. De wedstrijd eindigt op een 0-0 gelijkstand.

Op speeldag 16 ontving WB Club Brugge en haar nieuwe coach Garrido. Een frisse wind voor Club, die de heenronde afsloten met 0/15. Al was de match meer een storm die over de Freethiel trok. We werden weggeblazen met zware 2-6 cijfers.

Het bestuur staat voor een zware beslissing. Bij andere clubs waar het minder ging, waren er al trainers ontslagen. Ook onze club heeft de knoop doorgehakt en trainer Dirk Geeraerd moeten laten gaan. Met deze nog een extra woordje van dank voor de trainer die ons de promotie naar eerste heeft opgeleverd.

Er waren meteen enkele kandidaten. Eén van die kandidaten was Glen De Boeck. Na enkele gesprekken waren beide partijen snel overeen gekomen en kon De Boeck starten. Zijn eerste match bracht meteen een zege op, KV Mechelen – Waasland-Beveren 0-1, doelpunt van Christophe Lepoint en de rode lantaarn is weer voor Cercle.

December 2012, Kerstmaand

De laatste maand van het jaar is ingegaan. En wat voor één. Een voorlopige 6 op 9 (wedstrijd AA Gent – WB: 0-2 en WB – KV Kortrijk: 1-0) zorgt ervoor dat WB op een 13de plaats komt te staan in het klassement en klimt zo stilaan op. Al blijft hard werken de boodschap. Met nog twee wedstrijden te gaan, is het nog even afwachten op welke positie WB de winterstop in gaat.

Het jaar 2012 zit erop. We zijn van tweedeklasser, tot mededinger in de eindronde en promovendus gegaan.  Een meer dan geslaagd jaar, dat we zeker al goed afsluiten! Na de winterstop vliegt WB er weer keihard tegenaan om het behoud in de Jupiler Pro League te verzekeren! Samen met jullie slagen wij daar ongetwijfeld in!